Sökmotorer
Sökmotoroptimering är ett sätt att övertyga sökmotorer om att just din sida är så bra att den förtjänar en placering högt upp i resultatlistan. För att göra det är det bra att veta lite om hur de fungerar. I internets barndom var det väldigt enkelt att lura sökmotorerna. Sökmotoroptimering kunde vara så enkelt som att gömma sina nyckelord tusentals gånger i dold kod. Ju fler gånger nyckelordet förekom desto mer relevant ansågs sidan. Detta fungerade självklart inte särskilt bra då oseriösa sidor använde denna kunskap för att hamna högt i resultatlistan för sökningar de inte överhuvudtaget hade att göra med. Dagens sökmotorer lägger fortfarande stor vikt vid nyckelord men kontrollerar att de förekommer i synlig text och även var i texten de förekommer. För att rankas högt ska nyckelordet förkomma både i rubriker och i sidans löpande text.
Något annat som sökmotorerna använder för att värdera en sidas relevans är hur populär den är hos andra. Det vill säga hur många som länkar till sajten. Detta är också något som var enkelt att fuska med förr i tiden då många spred länklistor som inte hade något annat syfte än att sökmotoroptimera. Idag kontrollerar sökmotorer var länkarna förekommer och i vilket sammanhang för att avgöra om det är ”riktiga” länkar. De använder också flera kriterier som är svåra för dig att påverka. Vissa sajter rankas högt oavsett sökmotoroptimering på grund av deras ”domain authority” och ”page autority”, därför är det viktigt för dig att undvika konkurrens om sökord du inte kommer att vinna. Mer om detta kan du läsa under sökordsanalys. Det går inte längre att lura sökmotorer som var möjligt i internets barndom, däremot går det att övertyga dem om att din hemsida ska rankas högre än vad den gör. Använd de tips och tricks som finns här på sökordsoptimering.se och kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp.