Sökordoptimering – vad är det!
SEO betyder rent tekniskt endast sökmotoroptimering, det vill säga att du optimerar din hemsida så att den kan plockas upp av sökmotoralgoritmen och ranka så högt som möjligt. Att optimera sökord är en helt annan sak jämfört med att optimera sin hemsida för sökmotorerna. Trots att sökordoptimering skiljer sig från sökmotoroptimering så tillhör det trots allt de vanliga SEO-åtgärderna. SEO har med andra ord blivit mer av ett paraplybegrepp som innefattar många olika delar.
Vad är sökord?
Låt oss ta en sak i taget. Med sökord så menar vi de ord eller meningar som knappas in i Google. Sökord kallas även för nyckelord ibland. För att göra det enkelt för oss så räknar vi alla ord och meningar som trycks in i sökrutan på Googles hemsida som ett sökord. När du vill hitta information om något, exempelvis billiga skor, så kan du med fördel knappa in detta i en sökmotor och kolla upp resultaten. Varje dag söker tusentals användare på sökordet ”billiga skor”. Om du säljer skor så vill du naturligtvis komma upp bland de första länkarna för just detta sökord. Ju högre upp du hamnar, desto fler personer kommer att klicka på länken och tas till just din hemsida, vilket i sin tur innebär att fler personer kommer att köpa just dina billiga skor.
Billiga skor kan vara svårt att ranka högt eftersom det är ett väldigt åtråvärt sökord. Det är dock fullt möjligt att ranka högt även för detta nyckelord, trots den höga konkurrensen. Först och främst så handlar det om att optimera hemsidan så mycket som möjligt för sökmotorerna. Därefter handlar det om att även optimera offpage SEO. Slutligen är det värt att komma ihåg att det finns många fler nyckelord som kan vara minst lika viktiga att ranka högt för.
Sökordet ”billiga skor” må vara ett nyckelord med väldigt hög volym, det vill säga att många söker efter just dessa ord, men det är inte det mest kvalitativa sökordet. Låt oss säga att du har en nischad skobutik som endast säljer sneakers av ett visst varumärke, i det här fallet varumärket Jordans från Nike. Sökordet ”Billiga jordans” är betydligt bättre att ranka högt för jämfört med det mycket mer allmänna ”billiga skor”. Ännu bättre vore sökordet ”köp air jordan 1 mid online”. De personer som använder just detta sökord vill uppenbarligen köpa en viss skomodell och är inte intresserade av något annat. Nu börjar vi komma in i sökordoptimering och hur du kan nyttja denna på bästa sätt.
Volym kontra kvalitet
Varje dag söker otaliga personer på sökordet ”billiga skor” men dessa personer är ute efter lite allt möjligt. Det är dock betydligt färre personer som använder sökordet ”köp air jordan 1 mid online”. Skillnaden kan vara så mycket som tiotusentals personer per dag jämfört med 100 eller mindre per dag. Om du däremot säljer just Air Jordans 1 Mid i din webbutik så är detta sökord värt mycket mer än billiga skor. Du måste dock inte utesluta det ena eller det andra men det kan vara smart att åtminstone fokusera på de nyckelord som kan leda till en högre konverteringsgrad. Sökordoptimering handlar med andra ord mycket om att välja vilka sökord som är viktiga för just dig och din verksamhet.
Vart hittar jag informationen?
Det finns en anledning bakom Googles enorma marknadsdominans när det kommer till sökmotorer. Faktum är att det finns väldigt många olika anledningar men den vi tänker på är deras förmåga att skapa verktyg och hjälpmedel till personerna som driver hemsidor, bloggar och webbshoppar. Ett verktyg som du kan använda dig av är Google Analytics. Här analyseras din hemsida och webbtrafiken som den attraherar. Här kan du bland annat se vilka nyckelord besökarna har använt sig av när de klickat sig in till din hemsida. Ett annat verktyg från det amerikanska företaget är Google Keyword Planner. Detta är bara ett av flera olika sökordsverktyg och resurser som du kan använda dig av för att hitta relevanta nyckelord, eller för att bara undersöka marknaden. Google Keyword Planner är dock ett kraftfullt och kostnadsfritt verktyg som är väl värt att lära sig. GKP är en del av Google Adwords. Om du använder den svenska versionen så kallas just denna del för Sökordsplaneraren.
Vad exakt gör Google Keyword Planner?
Den tillåter dig att se hur många som har sökt på ett visst sökord. Du ser hur många användare som använder just det nyckelordet per dag och du kan även se och jämföra sökordstrender. Du måste inte använda ett specifikt ord eller en mening, du kan även undersöka vilka sökord som används inom en viss bransch eller för en viss e-handelsbutik. Du kan även filtrera resultatet så att du bara får upp alla sökningar som görs i Sverige och på svenska. Detta är ett av de viktigaste verktygen som du kan använda dig av eftersom sökordet har stor betydelse för hemsidans innehåll.
Google Adwords, en viktig inkomstkälla för Google
En av de sätt som Google tjänar pengar på är genom annonsplats. De insåg tidigt att de där första platserna i ett sökordsresultat är väldigt viktiga och åtråvärda, så åtråvärda att de kan ta betalt för platsen. När de introducerade annonser så skapades en ny inriktning inom SEO som kallas för SEM, Search Engine Marketing. Konceptet är enkelt. Du kan skapa en annons och därefter välja vilka sökord där annonsen kommer att visas högt upp bland resultaten. Du kan annonsera för en hel målgrupp om du vill och låta annonsen dyka upp bland resultaten för olika sökord som är relevanta för din annons och din målgrupp. Du betalar per klick så det gäller att du får ut så mycket som möjligt från varje klick. Kostnaderna kan skilja sig baserat på flera faktorer, exempelvis hur populärt det specifika sökordet är. Det kan kosta några ören upp till flera kronor per klick.
Genom introduktionen av annonser så tog Google även fram Adwords. Här har de samlat alla de verktyg som du behöver för att kunna skapa framgångsrika Adwordskampanjer. Dessa verktyg kan du även använda för din sökordsoptimering. Det är med andra ord väl värt att lära sig använda Google Adwords, oavsett om du planerar att skapa betalda kampanjer eller endast använda de olika verktygen.