SEO är ett brett ämne
Sökmotoroptimering är ett ämne brett nog för doktorsavhandlingar. Stora företag lägger stora summor på att sökmotoroptimera sina hemsidor och har personal avsatt speciellt för att arbeta med sökmotoroptimering. Googlar du efter ”Hotell Göteborg” är det första icke sponsrade förslaget HotelSpecials. Det beror inte på att det är den bästa eller ens nödvändigtvis populäraste sidan för de som bokar hotell i Göteborg. Det beror på att de som jobbar med sökmotoroptimering åt HotelSpecials har gjort ett bättre jobb än alla andra som erbjuder förmedling eller uthyrning av hotellrum i Göteborg.
Det första steget att ta är att ständigt tänka på vilka ord man använder på hemsidan. Vilka ord kan den som vill hitta min hemsida tänkas söka på? Skriver du en blogg om dig och dina hästar och vill ha fler besökare måste du se till att ha en bra introduktion till din blogg. Introduktionen ska innehålla ord som exempelvis ”blogg om hästar” och använda en rubrik som anknyter till vad bloggen handlar om. För att lära dig mer om hur du väljer nyckelord kan du läsa vidare under rubriken optimera sökord. De nyckelord du vill ska leda till din sida bör förekomma flera gånger i texten. I de första sökmotorerna var frekvensen av nyckelord den enda sökparameter som användes men dagens sökmotorer har långt mer avancerade algoritmer för att ranka sökresultat.
Nästa viktiga steg i sökmotoroptimering är att skriva en metabeskrivning till din sida. Det är den texten som kommer synas under rubriken i en sökmotorsökning. Metabeskrivningen är allt som kommer läsas innan någon avgör om din sida är värd ett besök eller inte. Metabeskrivningen ska vara kort och informativ och även den innehålla dina nyckelord.
När du har börjat tänka på användandet av nyckelord i texterna på din sajt och skrivit metabeskrivningar till alla undersidor har du tagit de enklaste och viktigaste stegen i sökmotoroptimering. Nästa steg är att sprida länkar som pekar mot din hemsida, ju fler länkar som leder till dig desto mer populär framstår du hos en sökmotor. Allt detta kan du få hjälp med av oss på sökordsoptimering.se.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering är ett sätt att övertyga sökmotorer om att just din sida är så bra att den förtjänar en placering högt upp i resultatlistan. För att göra det är det bra att veta lite om hur de fungerar. I internets barndom var det väldigt enkelt att lura sökmotorerna. Sökmotoroptimering kunde vara så enkelt som att gömma sina nyckelord tusentals gånger i dold kod. Ju fler gånger nyckelordet förekom desto mer relevant ansågs sidan. Detta fungerade självklart inte särskilt bra då oseriösa sidor använde denna kunskap för att hamna högt i resultatlistan för sökningar de inte överhuvudtaget hade att göra med.
Dagens sökmotorer lägger fortfarande stor vikt vid nyckelord men kontrollerar att de förekommer i synlig text och även var i texten de förekommer. För att rankas högt ska nyckelordet förkomma både i rubriker och i sidans löpande text.
Något annat som sökmotorerna använder för att värdera en sidas relevans är hur populär den är hos andra. Det vill säga hur många som länkar till sajten. Detta är också något som var enkelt att fuska med förr i tiden då många spred länklistor som inte hade något annat syfte än att sökmotoroptimera.
Idag kontrollerar sökmotorer var länkarna förekommer och i vilket sammanhang för att avgöra om det är ”riktiga” länkar. De använder också flera kriterier som är svåra för dig att påverka. Vissa sajter rankas högt oavsett sökmotoroptimering på grund av deras ”domain authority” och ”page autority”, därför är det viktigt för dig att undvika konkurrens om sökord du inte kommer att vinna. Mer om detta kan du läsa under sökordsanalys. Det går inte längre att lura sökmotorer som var möjligt i internets barndom, däremot går det att övertyga dem om att din hemsida ska rankas högre än vad den gör. Använd de tips och tricks som finns här på sökordsoptimering.se och kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp.
Vad är sökordsoptimering?
Sökordsoptimering är det viktigaste att ha kunskap om för grundläggande sökmotoroptimering. Vad är sökordsoptimering? När du sökmotoroptimerar vill du självklart använda nyckelord som folk ofta söker på men inte sökord som är allt för vanliga. Ju fler som använder ett specifikt nyckelord desto större är konkurrensen i sökmotorernas rankning.
Det finns olika onlineverktyg du kan använda för att se hur populärt ett sökord är och hur stor konkurrensen är om det. Runt 90 % kommer att klicka på något av de första tre sökresultaten. Såvida inte personen som gjort sökningen specifikt letar efter just din sida är det alltså låg sannolikhet att han kommer att besöka den om den inte återfinns i topp tre. Det är därför du vill jobba med sökordsoptimering, genom att välja rätt nyckelord kommer de som söker på dina nyckelord att hitta till din hemsida.
Genom att använda sökordsoptimering kan du se till att de som söker på en specifik fras eller ett specifikt ord kommer att se din sida bland toppresultaten. Har du en bra hemsida som folk är nöjda över att ha hittat kommer detta att starta en positiv spiral. Det som krävs för att rankas högre hos sökmotorerna är nämligen en större närvaro på webben. Ju fler som besöker, skriver om och länkar till din sida desto högre kommer du att rankas.
Genom att locka besökare med ett mindre populärt sökord kan du till slut bygga upp den basen som krävs för att vinna det mer populära sökordet. Genom att använda de tips och tricks du hittar här kan du skapa en populär hemsida som hamnar högt i sökmotorernas resultatlistor. Vill du ha ytterligare hjälp med sökmotoroptimering kan du kontakta oss på sökordsoptimering.se som har stor erfarenhet inom ämnet.
Adstar Sweden
Kontakta oss här