Optimera sökord
När du har lärt dig grunderna för sökmotoroptimering är nästa steg att optimera sökord. Detta är en mer komplicerad process som kräver att du väger in flera faktorer. Det första du bör göra är att skriva en lista med alla sökord du vill ska leda till din sida och alla ord och termer du tror att folk kan tänkas söka på när de letar efter en sida som din. Utvidga sedan denna lista med synonymer med hjälp av t.ex. synonymer.se. När du sedan har en lista med tänkbara nyckelord, fraser och synonymer till dessa är nästa steg en sökordsanalys. Det finns flera olika onlinetjänster där du kan testa din keywords för att se hur ofta de förekommer i sökningar. Både Bing och Google erbjuder tjänster där du kan testa dina keywords mot deras statistik.
Optimera sökord
Ditt mål med att optimera sökord är att folk ska hitta till din hemsida när de söker i en sökmotor. För att de ska göra detta räcker det inte att din hemsida finns med bland sökresultaten, få människor tittar förbi första sidan av resultat och de flesta tittar inte ens förbi de första tre resultaten. Googlar du på ”köpa säng Göteborg” är de första resultaten KungSängen och Sova. De är båda stora företag och om du har en liten butik som säljer handtillverkade sängar i Majorna kommer du troligtvis aldrig att komma över deras resultat. Då är det bättre att fokusera på ovanligare sökord, optimera sökord efter dina förutsättningar. Det är därför du har skrivit en lista med tänkbara termer och synonymer som du testar hos sökmotorernas keywordtjänster.
Relevanta sökord
Lika viktigt som att du använder relevanta sökord är att sökorden ger dig en plats tillräckligt långt upp bland sökresultaten. Om det känns krångligt kan du kontakta oss för hjälp men det svåraste är att börja, när det väl är gjort är det enkelt att fortsätta och du kommer snabbt att se resultat.