Nyckelord

Nyckelord är de ord du väljer att vara nyckeln till din sida via en sökmotor. När du gör en sökning på en sökmotor är det ett samarbete mellan dig och den hemsidan du söker. Även om du aldrig har hört talas om hemsidan innan är det ert jobb att gemensamt hitta varandra. Det gör ni genom att oberoende av varandra använda samma nyckelord. Det är hemsidan som vill ha dig som besökare som den största bördan ligger på. Söker du på ”köpa dörr Stockholm” måste den som säljer dörrar i Stockholm se till att du hittar till hans hemsida. Det gör han genom att sökmotoroptimera och se till att ”köpa dörr Stockholm” är ett sökord som leder till honom. För att göra detta måste han placera nyckelorden på sin hemsida. Viktigast av allt är att sökorden finns i rubriken och metabeskrivningen, det är det första en potentiell besökare kommer att se av hemsidan på en sökmotor. För att sökmotorn ska ranka hemsidan som relevant till nyckelorden bör de även förekomma några gånger i texten.

Men vad händer om det finns fler som har nyckelorden ”köpa dörr Stockholm”? Det som händer är att du har en konkurrent. ”köpa dörr Stockholm” är väldigt uppenbara sökord och förmodligen är det stor konkurrens om den frasen. Därför är det viktigt att du gör en sökordsanalys innan du väljer dem. Genom att först analysera värdet på dina sökord får du reda på om de kan ta dig till förstaplatsen i en sökning. Du får även reda på om de är tillräckligt vanliga att söka på för att använda som nyckelord. Om det är stor konkurrens om förstaplatsen kan det vara värt att använda nyckelord som bara söks 2 000 gånger i veckan istället för ord som söks 20 000 gånger i veckan. De flesta kommer att gå in på hemsidan som kommer först i sökningen medan bara en liten del av sökarna kommer att besöka tredjeresultat. Stöter du på problem när du letar efter och analyserar nyckelord kan du kontakta oss för hjälp.